Äidin hyvinvointi osa 1/4: Imettävän äidin ruokavalio ja eroon sokerikoukusta

Moikka ja ihanaa viikonloppua kaikille! Halusin kirjoittaa teille äitien hyvinvoinnista ja sitä kautta myös jaksamisesta. Olen jakanut hyvinvointi-tekstit neljään eri osa-alueeseen ja jokaisessa postauksessa keskitytään eri aiheisiin.

Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään erityisesti imettävän äidin ruokavaliota ja kerron omakohtaisia kokemuksiani sokerinkäytön vähentämiseksi.

Imettävän äidin energiantarve ei kasva paljoakaan normaalista päivittäisestä energiansaantisuosituksesta, vaikka monesti niin luullaan. Esim. jo pelkkä salaattiöljyn ja pähkinöiden lisääminen ruokavalioon riittää. Mikäli äidillä on ollut ylipainoa jo ennen raskautta tai sitä on tullut odotusaikana liikaa, ei energianmäärää tarvitse lisätä.

Erityistä huomiota kannattaa kuitenkin kiinnittää riittävään raudan, d-vitamiinin ja hyvien rasvojen saantiin. Perinteistä lautasmallia ja ruokapyramidia noudattamalla pärjää jo aika hyvin, kannattaa kuitenkin vielä tarkistaa Eviran sivuilta joitakin suosituksia imettävän äidin ruokavaliosta. 

Kuvan lähde: Evira

Imettävän äidin juominen on hyvin tärkeää. Riittävällä nesteiden saannilla varmistat että vauvallesi on tarpeeksi maitoa. Nesteitä(mieluiten vettä) tulisikin juoda vähintään sama määrä, kun sitä poistuu imetyksen yhteydessä. Veden juominen on helppo unohtaa, siksi kannattaakin ottaa se osaksi jokaista imetyskertaa; juo vaikkapa iso lasillinen vettä samalla kun imetät.

Eviran sivuilta löytyy aina päivitetyt ohjeet ruoka-aineista, joita tulee välttää imetysaikana. Näistä yleisimpiä ovat mm. kofeiini(max. 3dl/vrk), alkoholi(ns. turvallista rajaa ei tiedetä), jotkin lääkkeet, luontaistuotteet, korvasienet ja pellavansiemenet. Katso koko lista täältä. Myös runsasta makeansyöntiä tulisi välttää, josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen.

Nimittäin sokerin kohtuullinen käyttö. Helpommin sanottu kuin tehty.

Liika sokerinkäyttö vie tilaa terveelliseltä ruoalta. Monet äidit kokevat ettei heillä ole aikaa syömiselle, saatika sitten terveelliselle syömiselle. Ja voin sanoa että olen itsekin sortunut niin monet kerrat korvaamaan lounaan suklaalla ja kahvilla. Mutta nyt voin ylpeänä ilmoittaa, että olen päässyt sokeririippuvuudestani vihdoin eroon!

Neuvoni on hyvin yksinkertainen: pysy lujana kaupassa. Päätä ettet osta mitään herkkuja. Jos mielesi tekee jotain makeaa kauppareissun aikana, niin voit ostaa vaikkapa kuivattuja hedelmiä.

Itselläni ainakin sokerihimo iski etenkin iltaisin ja jos meillä oli kaapissa jotakin makeaa, niin se ei siellä kyllä kauaa säilynyt. Nyt kun kotona ei ole mitään herkkuja niin makeanhimokin on kadonnut.

Toivottavasti tykkäsitte tällaisesta hyvinvointipostauksesta ja jäätte innolla odottamaan seuraavaa osaa!

Kommentit