aidon arkinen

KESKIVIIKKO-ehkäisyasiat kuntoon

on
7. helmikuuta 2018
Minulla oli noin kuukausi sitten synnytyksen jälkitarkastuskäynti, jossa puhuimme lääkärin kanssa tulevasta ehkäisystä. Minulla oli toiveissa pitkäaikainen ehkäisymenetelmä, joten lääkäri ehdotti minulle kierukkaa. Hän puhui nimenomaan hormonikierukan puolesta, koska sen ehkäisyteho on todella hyvä. Hormonikierukan etuna on myöskin vähäiset vuodot, tai ne voivat loppua jopa kokonaan. 

Itseäni hormonaalinen ehkäisy kuitenkin vähän jännitti, koska olen kärsinyt teini-iässä rajusta aknesta. Pelkäsin että hormoniehkäisy laukaisee minulle taas iho-ongelmia. Lääkäri kertoi, että aknen puhkeaminen on mahdollista ja jos niin kävisi, voisi kierukan poistaa milloin vain ja vaihtaa kupariseen. Kuparikierukka olisi hormoniton vaihtoehto, mutta sen ehkäisyteho ei ole yhtä hyvä kuin hormonikierukassa. Myös vuodonmäärä ja kivut voivat lisääntyä kuparikierukan myötä. 

Lääkäri antoi minulle aikaa miettiä rauhassa kumpaan kierukkaan päädyn. Niin ja mainittakoon että ensimmäinen pidempiaikainen ehkäisy(kuten kierukka tai kapseli) on ilmainen, ainakin Helsingissä asuville.

Jälkitarkastuskäynnin jälkeen soitin aikaa ehkäisypoliklinikalle ja sainkin ajan melko pian.

Hormonikierukan asennus

Tänään klo 8:40 istuskelin ehkäisypolin aulassa odottamassa pääsyä lääkärin vastaanotolle. Lääkäri ottikin minut pian vastaan ja kävimme vielä läpi kupari- ja hormonikierukan eroja. Tämäkin lääkäri suositteli hormonikierukkaa, koska sen hormoni vaikuttaa hyvin paikallisesti, siitä vain noin 10% imeytyy verenkiertoon. Hormonimäärä on niin vähäinen, ettei se myöskään vaikuta imetykseen millään tavalla.

Hormonikierukan asennus

Päädyimme lääkärin kanssa siis hormonikierukkaan ja lääkäri otti samalla minulta papa-kokeen. Tämä ei ole yleinen käytäntö, mutta minulla olisi ollut parin päivän päästä aika varattuna papa-kokeeseen, joten se hoitui myös tässä samalla.

Kävin tutkimuspöydälle makaamaan ja lääkäri selosti minulle kokoajan mitä hän tekee seuraavaksi. Asennus oli hyvin nopea ja melko kivuton, se tuntui lähinnä vain epämiellyttävältä.

Lääkäri varmisti vielä ultralla, että kierukka on varmasti paikallaan. Toimenpide oli ohi ja sain nousta heti ylös. Lääkäri kertoi että asennuksen jälkeen voi esiintyä huimausta ja kuukautiskipumaisia tuntemuksia, ja jälkimmäinen minulla alkoikin heti toimenpiteen jälkeen.

Muutamien viikkojen ajan voi olla tiputteluvuotoa, mutta ehkäisyteho alkaa kuitenkin välittömästi asennuksen jälkeen ja se jatkuu viiden vuoden ajan. Mutta kuten sanoin, kierukan voi myös poistaa milloin vain.

Hormonikierukan asennus

Mikäli joku teistä on harkinnut hormonikierukan laittoa, voin palailla tämän asian tiimoilta esimerkiksi kuukauden tai parin kuluttua, ja kertoa omia kokemuksiani mm.olenko ollut kierukkaan tyytyväinen ja onko ihoni kunto muuttunut huonompaan.
  
Be First to Post Comment !
Lähetä kommentti